Üks minu ametitest näeb ette palju võõraste inimestega
suhtlemist. Keegi läheb ära, järgmine tuleb asemele ja kõigiga on vaja rääkida.
Paraku toob selline asi endaga vahel kaasa hetki, kui inimesed ei tundu kuigi armastusväärsed.
Eile rääkisin ühe vanema prouaga. Tal olid mustad juuksed,
mis sobinuks ideaalselt mõnele koduta varesele pesaks; ka kõik muu tema
välimuse juures oli tähelepanuväärne, alustades tumepunaseks värvitud
kulliküüntest ja lõpetades tema vanuses naise kohta eeskujulikult saleda
figuuriga. Ta ei rääkinud palju, aga siiski piisavalt, et igaüks saaks aru, et
tegu on igati asjaliku ja sümpaatse inimesega.
Kohe pärast naise lahkumist tuli minu juurde ülikonnas vanem
mees, kellega leidis – pärast lühikest sissejuhatust – aset järgmine dialoog:
Mees: Muide, kas teadsid, et see naine, kellega sa enne
rääkisid, oli nõid?
Mina: Oo, päris huvitav
Mees: Kahetsed ka nüüd?
Mina: Mida?
Mees: No et sa temaga rääkisid.
Mina: Ma räägin kõigiga, see käib mu töö juurde.
„Nojaa, aga ikkagi nõid,“ ütles mees, ja tegi grimassi.
Esiteks tekkis kohe õigustatud küsimus – mitmendas sajandis me elame?
Teiseks, kes paneb paika selle, et nõiaga rääkimine on
kuidagi halvem kui arsti, juristi või postiljoniga rääkimine? Kas inimese
väärtuse üle saab otsustada selle järgi, mida ta enda ära elatamiseks teeb?
Mõnel juhul küll. Kui inimene on palgamõrvar, tähendab see, et ta ei hinda kuigivõrd
teiste inimeste elu ja õigust sellele. Kui inimene müüb raha teenimiseks oma
keha, vähendab see ta väärtust selles mõttes, et ta pole enam ise väärtus, vaid
midagi, mida igaüks saab endale kaubana osta. Headus on samuti väärtus ja kui
keegi teeb pidevalt tahtlikult kurja, siis on selline inimene vähem väärtuslik
kui selline, kes teeb head. Ehk siis ma arvan kokkuvõtteks, et inimeste
väärtuse üle peaks otsustama ainult mingid sisemised omadused, mitte see,
millega ta elatist teenib või kuidas avalikkus teatud stereotüüpidesse suhtub.
Lihtne on hukka mõista asju, millesse sa ei usu. Mõne jaoks
on juba see, kui keegi temast olulisel määral erineb, piisav põhjus, et teda
maha kanda. Nõid on midagi hoopis teistsugust kui vetelpäästja, samamoodi nagu
taimetoitlane seisab 180-kraadisel skaalal vastakuti omnivooriga. Inimesed on tihti ebakindlad, mõeldes, et kui keegi minust nii radikaalselt erineb, siis kas on
mingi võimalus, et m i n a teen midagi valesti? Miks on kõik äkki hakanud ratastega
sõitma, miks neid pagana veganeid aina juurde tekib ja miks on olemas inimesed,
kes suhtlevad surnutega? Kas mina eksin või eksivad nemad, mõtlevad ebakindlad
inimesed tihti, ja otsustavad oma enesekindluse tõstmiseks viimaks, et ju ilmselt
eksivad ikka nemad. Enesekindlus ei tõuse aga niisama lihtsalt. Seega, lähtudes
põhimõttest, mida rohkem, seda uhkem, kuulutavad ebakindlad inimesed kõike endast erinevat aktsepteerimatuks, mil iganes võimalik. „JU ILMSELT
EKSITE IKKA TEIE,“ rõhutavad ebakindlad inimesed ja see annab neile jõudu. Inimesed
otsivad ja saavad jõudu ka üksteiselt, moodustades niimoodi enamuse vähemuse
vastu.
Enamust on alati rohkem. Aga enamusel pole alati õigus.
No comments:
Post a Comment