Tuesday, August 19, 2014

Velotamine versus linnaliinibuss

FÜÜSILINE VORM
Jalgrattasõiduga on otseselt võimalik oma füüsilist vormi parandada. Sõitmine annab juba iseenesest lihastele tööd, aga mitte ainult. Kui elad kortermajas ja hoiad ratast esikus, tuleb enne teekonda ratas treppidest alla kanda ja hiljem uuesti üles, seegi on päris korralik trenn, kui seda iga päev teha. Lisaks mõjub rattasõit kasulikult südamele. Bussiga sõites saad ehk mõnikord vaid vanemate daamidega istekohtade pärast võidelda, kuid ma kahtlen, et keegi seda oma füüsilise vormi tuntavaks parandamiseks regulaarselt teeks (see oleks ühiskonna jaoks päris murettekitav). Muidugi võib ju öelda, et pool tundi bussis seismine on ka teatud sorti trenn – ja ma tean hästi seda tunnet, kui raske on rahvast pilgeni täis bussis vaid mõlema jala suurtel varvastel seista. Ekstreemsustesse laskumata aga tundub, et selles kategoorias võidab velotamine.
HIGI
Võtame siinkohal kaks ekstreemset juhtumit: pikk jalgrattasõit vs. rahvast täis buss. Pikalt jalgrattaga sõites oled enda higiga kaetud. Rahvast täis bussis oled kellegi teise higiga kaetud. Ma vist valiksin pigem esimese variandi. Ilma ekstreemsusteta tundub olukord suhteliselt võrdne, vähemalt minusuguste jaoks, kelle sõitvast rattast inimesed ka vahel edukalt mööda sörgivad :D Velo.

RAHA
Jalgratas nõuab harva mõnda ühekordset investeeringut, üldiselt on sellega ringi kulgemine tasuta. Bussisõit nõuab ikka korralikult seda va rahapoissi. Velo.

RIIETUS
Rattaga sõites pole kuigi mõistlik väga lühikest seelikut kanda. Natuke pikema seelikuga saab hakkama, kui kasutada kunagi seal Facebooki Virginia Woolfi feministide grupis õpetatud tehnikat, mis sisaldab endas seeliku patsikummiga paigale fikseerimises. (Huvilistele võin selle video saata.) Platvormkinga tald võib kodarate vahele kinni jääda ja sa võid pea vastu lenkse ära lüüa, mis on äärmiselt piinlik (been there), nii et madalad jalanõud on soovituslikumad. Kui suundud mõnele banketile või lähed teatrisse, siis võib rattale sobilik rõivastus röövida paraja annuse glamuuri, nii et bussiga sõites on riietumisvõimalused kahtlemata avaramad. Buss.

SOENG
      Hea õnne korral jääb pärast bussisõitu alles vähemalt aimdus sellest, milliseks sa oma juuksed hommikul konstrueerisid. Rattaga sõites pigem mitte. Buss.

      SÖÖK
      Ratta peal on raskem süüa kui bussis. Õunaga saaks vast hakkama, aga kartulisalatiga mitte nii väga. Buss.

PLANEET MAA
      on tänulikum, kui sõidad jalgrattaga. Velo.

      MUUSIKA
      Rattaga sõites kuulad enda muusikat. Bussiga sõites kuulad tihti veel 3-4 inimese muusikat, mis tähendab, et segunevad Rammstein, One Direction, Ellie Goulding ja paaniflöödid. Mulle meeldivad Serj Tankian, Scars on Broadway, Lana del Rey, Alice in Chains ja Marilyn Manson, nii et selle koha pealt sõidan parem rattaga. Velo.

      PAGAS
      Kui su rattal pole pakiraami, siis ei saa sa lõpmata palju asju endaga kaasa võtta. Bussile uha peale, palju kulub ja kätte mahub, muidugi võivad kaasbussilased su poole toa kaasavõtmise suhtes vahel mõningast frustratsiooni välja näidata. Buss.

      KIIRUS
      Umbes sama, arvestades bussi ootamise aega, peatustes peatumisi ja seda, et buss ei vii alati täpselt õigesse sihtkohta, vaid sinna tuleb veel jalgsi edasi minna. Jäägem aga siiski selle teooriaga linna piiridesse. Üldiselt tundub, et mida väiksem on distants, seda kiiremini saab kohale rattaga ja mida pikem, seda kiirem on buss. Ma ütleks, et on mitmeid erandlikke juhtumeid ja kriteeriume, mida arvestada (näiteks see, kui oled väga aeglane jalgrattur), aga olukord tundub siinkohal suhteliselt võrdne.

      MOBIILSUS
      Vahel on vaja öösiti kuhugi sõita või kusagilt tagasi saada. Rattaga pääseb liiklema igal kellaajal, bussid enam pärast 00-i millegipärast ei sõida. Nii mõnigi kord annab ratas transpordivahendina rohkem vabadust, aga:
teisalt, kui arvestada ilmastikku, siis bussid sõidavad ka talvel, vihma, jää ja pakasega, tingimustes, kus rattaga sõitmine ilmselt nii vahvana ei tundu. Seega ütleks, et mobiilsuse seisukohalt on asi võrdne.

      MEELERAHU
      Rattaga on see oht, et pätid võivad selle ära varastada. Muidugi võidakse ka buss varastada, aga tõenäoliselt see sind nii palju ei mõjutaks kui su isikliku armsa ratta varastamine. Buss.
      Ennäe, kiire kalkulatsioon näitab, et jalgratas ja linnaliinibuss on võrdsed liiklemisvahendid, mille valimisel tuleks lähtuda mingil kindlal hetkel olulistest aspektidest, nagu vajadus hea välja näha, öösel kell 3 linna teisest otsast koju pääseda, raha kokku hoida või oma tervist parandada. 

Ohutut liiklemist!

No comments: