Tuesday, January 12, 2016

Ma olin tooteesitleja ja see polnud alati lihtne

Aastatel 2010-2015 tegin ma Tartus tooteesitlusi. Siiani on see olnud mu kõige pikem töökogemus ja lahkusin sellelt kohalt võrdlemisi raske südamega. Endiselt täidab mind paras annus nostalgiat, kui toidupoodides neid tuttavaid lauakesi näen, mille taga esitlejapreilid või -härrad nobedalt veini topsidesse kallavad, küpsiseid kaussidesse jagavad või juustu lõikavad.
Jah, ma armastasin seda mõnusalt vaba graafikuga tööd, oma toredaid ülemusi ja kolleege, aga selles postituses tahan selgeks teha, et tüdrukud (ja vahel ka poisid) kokkupandava laua taga teevad tegelikult palju rohkem, kui võib-olla välja paistab. Kui keegi peaks arvama, et see töö pole midagi muud peale inimestele naeratades toidupalukeste ulatamise, siis eksite rängalt. Siin on nimekiri ametitest, millega esitlejatöö seotud on:
  • Mehaanik. Esitluslaud on pakitud riidest kotti ja laud tuleb enne esitlust ise kokku monteerida. Monteerimist nõuab ka banner, mis on juba tunduvalt raskem ülesanne, eriti kui oled taevasse kõrguvast bannerist tunduvalt lühem tegelane. Vahel lisanduvad ka muud mehaanikuoskuseid nõudvad tehnikavidinad, nagu patareidega lõhnamasin, grill ja nii edasi.
  • Klienditeenindaja. Ilmselt amet, millega esitlejatööd kõige rohkem seostatakse. Vähemalt teoorias on tooteesitleja ikkagi peamiselt klienditeenindaja, kes tutvustab inimestele verbaalselt uudistooteid, produtseerib rohkelt teksti, kogub tagasisidet, aitab inimestel riiulist tooteid leida ning vastab kõiksugustele küsimustele (sh sellistele, mis esitletavat toodet üldse ei puuduta, nagu nt "Kuhu on selles poes kadunud kõik kukepildiga pajalapid?" või "Mis selle ilusa punapäise kassapidaja telefoninumber on?"). Inimestega suhtlemine kogu oma võlus ja valus. 
  • Raamatupidaja. Kui palju midagi kulus, kui palju midagi maksis, kes kui palju toodet ostis, kui palju raha kanti sulle toodete ostmiseks, kui palju pead sa kellelegi tagasi kandma, kui palju pead palka saama. Hea läbisaamine numbrite, protsentide ja arvudega tuleb tegelikult kasuks igal töökohal.
  • Kuller. Vahel saadeti esitluseks mõeldud tooted mõne esitleja juurde koju ja siis oli vaja need sealt enda esitluse jaoks ära tuua. Olgu mainitud, et tihtipeale oli aadressiks Pärapõrgu 24 või Suure Kase 10, ehk siis tegu polnud just kõige tuntumate paikadega. Saatuse vingerpussi tahtel asub mu praegune Tartu-kodu just ühel seesugusel hallil alal, millel seiklemine mulle esitlejana alati meelepärane ei olnud.
  • Koristaja. Pärast esitlust tuleb koristada. See sisaldab enam-vähem kõike laua puhastamisest jäätmekäitluseni.
  • Diplomaat. Seletada poetöötajatele, et jah, siin on täna esitlus ja ma pean selle läbi viima võib olla raske. Isegi väga. Vajadusel peab vaidlema, sest võib juhtuda, et esitlusest huvitud ainult sina ja kõik teised on kindlad, et oled terrorist, kes tahab lattu pääseda vaid selleks, et see õhku lasta. Hea esitleja jääb rahulikuks ka siis, kui poetöötajad kergelt torisedes küsivad, kui kaua veel läheb, et ta oma asjad võtaks ja sealt kus kurat kaoks (muidugi tunduvalt viisakamas sõnastuses). Sest esitleja maine vara, milleks on esitluskastid, jäävad ju laos kõigile ette. 
  • Tõstja. Laud on raske, banner on raske, plastmassist suured kastid esitlustarvikutega on rasked. Tõsta ja mööbeldada tuleb esitlejal üsna palju ning kuigi esitleja võib tihtipeale välimuselt olla väike blond nääps, peab ta tegelikult olema füüsiliselt tugev.
  • Psühholoog. Kuna tooteesitleja peab pikka aega ühe koha peal seisma, siis on ta heaks sihtmärgiks inimestele, kellel on vaja oma elumuresid kurta. Peamiselt on need vanad inimesed, kel lähisugulasi napib ja kes peavad lihtsalt saama end tühjaks rääkida. Pension on väike, SL Õhtuleht kirjutab igasuguseid õudseid lugusid, noored on häbematud, toit on kallis, poed on kaugel, lapselapsed ei külasta, naabrimemm murdis talvel jäisel kõnniteel liigeldes jala, arstid on hoolimatud ja nii edasi. Hea strateegia: nõustu kõigega, mis öeldakse, siis lähevad nad varsti rahulolevalt minema. Halb strateegia: hakka jutuhimulistele kundedele vastu vaidlema ja vaata, kuidas kõik teised kliendid hirmunult ringiga esitluslauast mööda lähevad.
Esitlustöö õpetab palju. See õpetab inimestega paremini suhtlema, mitmesuguseid probleeme lahendama ja loominguliselt mõtlema ning esitlustöö on midagi, mida ma teeksin ajas tagasi minnes sada korda uuesti.

Minu südamlikud tervitused ja ovatsioonid kõigile praegustele tooteesitlejatele! 

Te olete supernaised (ja mehed).

No comments: